DSC_0818

2014 Before, Between and After.

 

Playing Bags 2010

27 images, c-print, each 21 x 30 cm

edition of 3 + 2 A. P.

 

Irgendwann wird irgendwo da draußen etwas hingestellt. Oder dieses etwas steht da draußen, wo es ist, lange, lange Zeiten, bevor irgendeiner es zuerst bemerkt. Vielleicht auch nicht. Aber wenn dieses etwas von jemandem bemerkt wird, der eine gewisse Ahnung, sagen wir mal – Vorbereitung, hat, dann könnte das die Geburtsstunde eines Kunstwerkes sein.

Und es wird von diesem jemanden auf ein Foto fixiert. Anschließend lässt man das Kunstwerk sich entwickeln. Durch Alltagseinflüsse (Wetter, Betrachter, Vögel und andere Eventualitäten) wird es einem natürlichen Veränderungsprozess unterworfen. Und immer wieder werden die Veränderungen fotografiert.

So arbeitet Nestor Kovachev als eine Art von Prozesskünstler. Er dokumentiert das Werk (oder den Ort) davor, während und danach durch Fotografien. Manchmal verschwindet das Werk, manchmal taucht es woanders auf.

Die Ausstellung zeigt einige Fotoserien, die aus der Idee entstanden sind, dass Kunst auch im urbanen Raum eine Rolle und mit den Reaktionen der Passanten spielen kann und nicht nur, wenn man sie eingeschlossen in Museen und Galerien betrachtet.

EN

At some point, somewhere out there, something is put up. Or that something has long stood out there, in its place, has stood there for a long time by the time someone is the first to notice it. Or perhaps not. But when that something is noticed by someone who knows a thing or two, who, we might say, has a certain training, then that might be the hour a work of art is born. And that someone fixes its likeness in a photograph. Then the work of art is allowed to evolve. The ordinary influences of its environment (the weather, viewers, birds, and other contingencies) subject it to a natural process of change. And time and again the changes are recorded in photographs.

That is how Nestor Kovachev works, as a process artist of sorts. His photographs document the work (or the place) before, between, and after. Sometimes the work disappears; sometimes it reappears somewhere else.

The exhibition presents several series of photographs that grew out of the idea that art need not be seen locked up in museums and galleries—that it can also play a part, and play with people’s responses, in the urban setting.

Text: eyes on

Installation view of the solo exhibition Before, Between and After. The beholder`s implication in the work of art, 2014, Eyes On – European Month of Photography, Bulgarian Cultural Institute, Vienna

DSC_1222 DSC_1221 DSC_1219 DSC_1214 DSC_1213 DSC_1212 DSC_1211 DSC_1210 DSC_1209 DSC_1208 DSC_1207 DSC_1206 DSC_1204 DSC_1203 DSC_1200 DSC_1198 DSC_1197 DSC_1194 DSC_1191 DSC_1189 DSC_1188 DSC_1187 DSC_1185 DSC_1182 DSC_1180 DSC_1179 DSC_1178